رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها تاکنون هشت هزار و 880 میلیارد ریال یارانه نقدی در قالب 18 مرحله به مردم یزد پرداخت شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد،  " مراد علی میر " روز پنج شنبه به مناسبت هفته دولت در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، افزود: این یارانه ها به 991 هزار نفر در قالب 276 هزار خانوار پرداخت شده است.

دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه های یزد با اشاره به اینكه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها از اقدامات مهم دولت های نهم و دهم محسوب می شود، اظهار داشت: در خصوص پرداخت یارانه در سطح استان مشكلی وجود ندارد .

وی با بیان اینکه واریز یارانه نقدی از دی ماه سال 89 آغاز شد، توزیع عادلانه در آمدهای كشور بین همه اقشار، واقعی شدن قیمت ها و کاهش شکاف طبقاتی را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

وی در زمینه اجرای طرح سهام عدالت تصریح كرد: تاكنون حدود  180 میلیارد ریال سود سهام عدالت به بیش از 560 هزار نفر از مردم استان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 621 هزار نفر از واجدین شرایط و مشمول دریافت سهام عدالت در این استان، شناسایی و اقدامات لازم برای صدور برگ سهام آنها انجام شده است ،گفت: بیش از 50 هزار نفر از واجدین شرایط باید برای ثبت نام و دریافت برگ سهام خود به شرکت های تعاونی سهام عدالت محل سکونت خود مراجعه کنند.

دبیر ستاد سهام عدالت یزد اضافه کرد: دارندگان دعوتنامه سهام عدالت که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند تا 15 مهرماه سالجاری فرصت دارند ثبت نام کنند و این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

میر یادآور شد: عدم اقدام مشمولین به منزله انصراف و ابطال حق، قلمداد می شود و پس از مهلت تعیین شده این گونه افراد از فهرست مشمولان سهام عدالت حذف خواهند شد.

وی در بخش دیگری عملکرد بخش  درآمد استان طی چهار سال گذشته را تشریح کرد و گفت: در آمد مصوب استان از سال 87 تا 90 به ترتیب، یک هزار و 436  میلیارد ریال،  یک هزار و 671 میلیارد ریال،  دو هزار و 228 میلیارد ریال و دو هزار و 528 میلیارد ریال می باشد که هر یک نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ترتیب 39 ، 16، 33 و 13 درصد  افزایش دارد.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: عملکرد درآمد استانی سال های یاد شده نیز نسبت به عملکرد  سال قبل از آن به ترتیب 11 ، 26 ، 27 و 29 درصد رشد دارد.

میر تصریح کرد: میزان اعتبارات جاری (هزینه ای) مصوب سال های یاد شده به ترتیب 548، 748، 860  و 998 میلیارد ریال می باشد که به همین میزان اعتبار هر سال به دستگاههای اجرایی استان پرداخت شده است.

وی  خاطر نشان کرد: اعتبارات مصوب سال 91 که تاکنون ابلاغ شده نیز بیش از 922 میلیارد ریال است که در چهار ماهه اول امسال 266 میلیارد ریال پرداخت شده است.

این مقام مسوول بیان داشت: میزان اعتبارات پرداختی به دستگاههای اجرایی در سال های 88 ، 89  و 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ترتیب 6/26، 13 و  13 درصد افزایش دارد.

وی افزود: پرداختی اعتبارات عمرانی شامل استانی، ردیف ها و تبصره های عمرانی، ملی استانی شده و دانشگاهها در سال های مذکور به ترتیب دو هزار و 92 میلیارد ریال، یک هزار و 479 میلیارد ریال، یک هزار و 750 میلیارد ریال و دو هزار و 73 میلیارد ریال می باشد که آمار سال های 88  نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 29 درصد کاهش و آمار سال 89 و 90 حدود  18 درصد افزایش دارد.

میر اضافه کرد: در چهار ماهه اول سال 91 در مجموع 50 میلیارد و 640 میلیون ریال اعتبار به دستگاههای اجرایی استان پرداخت شده است.

وی گفت: تعداد اوراق بهادر مصرفی استان شامل تمبر متفرقه، تمبر دادگستری و اوراق ثبتی از ابتدای سال 87 تا پایان چهار ماهه اول امسال، 15 میلیون و 471 هزار  برگ به مبلغ کل 66 میلیارد و 341 میلیون ریال می باشد که از این میزان، تعداد یک میلیون و 96 هزار برگ ، به مبلغ شش میلیارد و 173 میلیون ریال مربوط به چهار ماهه اول سال جاری می باشد.

وی از افزایش 65 درصدی ميزان درآمدهاي وصولي استان از ابتداي سالجاري تا پايان تيرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طی این مدت حدود يك هزار و 550 ميليارد ريال درآمد از بخش هاي مختلف جذب شد.

وی ميزان درآمد مصوب سال 91 استان را چهار هزار و 340 ميليارد ريال ذکر کرد و گفت: از مجموع درآمدهاي وصول شده در سالجاري، يك هزار و 446 ميليارد ريال مربوط به بخش مالیات و بقيه مربوط به بخش هاي درآمدهاي مالكيت دولت، خدمات و فروش كالا، جرائم و خسارت متفرقه و واگذاري دارايي هاي سرمايه اي است.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش یكی از برنامه های مهم دولت های نهم و دهم در یزد را جذب سرمایه گذاران خارجی ذكر كرد و گفت: تاکنون حدود 13 شرکت سرمایه گذار خارجی از سازمان سرمایه گذاری کشور برای فعالیت در استان یزد مجوز اخذ نموده اند.

میر گفت: با پیگیری های صورت گرفته توسط مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد، از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مجوز سرمایه گذاری خارجی جدید برای استان صادر شده است که مجموع سرمایه گذاری خارجی این پروژه ها افزون بر 72 میلیون دلار است.

دبیر ستاد سرمایه گذاری استان یزد گفت: در این راستا، دو مجوز دیگر نیز در مرحله اخذ مجوز از سازمان سرمایه گذاری کشور قرار دارد که مجموع سرمایه  گذاری خارجی این پروژه افزون بر 330 میلیون دلار خواهد شد.

وی گفت: از مجموع مجوز های سرمایه گذاری خارجی موجود در استان، شش پروژه متعلق به سرمایه گذاران هندی، سه پروژه متعلق به سرمایه گذاران ترکیه ای و بقیه مربوط به سرمایه گذاران کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا، پاکستان و ایرلند می باشد. 

وی یادآور شد: زمینه فعالیت این پروژه ها عبارت است از فولاد، نانو لاستیک، ابزار دقیق، کاشی و سرامیک، استخراج معدن و پالایشگاه GTL  بیان کرد و گفت: بر اساس آمار سازمان سرمایه گذاری کشور حجم سرمایه گذاری خارجی وارده شده به استان در سال 90، حدود 11 میلیون دلار بوده است که از این جهت استان یزد دارای رتبه مناسبی در بین استان های مختلف کشور می باشد.

وی در خصوص روند اجراي مصوبات سفر استاني دولت در بخش هاي اقتصادي استان گفت: در مجموع در سه دور سفر هيات دولت، شش مصوبه در بخش هاي مختلف اقتصادي استان به تصويب هيات وزيران رسيد که روند پیشرفت آنها مطلوب است.

وی ارتقاي سطح گمرك استان به اداره كل، مطالعه و  تاسيس گمرك شهرستان بافق، احداث ساختمان اداره كل امور مالياتي استان، خريد و توسعه انبار سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي و  تكميل ساختمان گمرك استان  را از جمله مصوبات سفرهای استانی هیات دولت بیان کرد.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تاکید معظم له در خصوص در خصوص اقتصاد مقاومتی، گفت: تحقق این امر در گرو حمایت از تولیدات داخلی است.

رییس سازمان اقتصاد و دارایی استان با بیان اینکه هدف از اقتصاد مقاومتی در تنگنا قراردادن مردم نیست، تصریح کرد: مدیریت اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید و مصرف بهینه است که در این دو بخش نقش مردم و مسئولان حائز اهمیت است.

میر همچنین اضافه کرد: تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی از برنامه‌های این سازمان در سال جاری است.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد در این نشست خبری ضمن پاسخ به سووالات خبرنگاران گزارشی از عملکرد و فعالیت های دولت در بخش های  بورس، گمرک،  بانک ها و  اموال تملیکی در استان را ارائه کرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا